Project:
Η Καδμεία "τοπική ιστορία" περιοχής Θηβών
Μια
φορά κι έναν καιρό στο βασίλειο της μακρινής Σιδώνας ζούσε μια όμορφη
πριγκίπισσα η Ευρώπη κόρη του Βασιλιά Αγήνορα. Ήταν τόσο όμορφη
που ο Δίας όταν την είδε κάποια μέρα την ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα!
Προσπάθησε να την πλησιάσει και να της εξομολογηθεί τον έρωτά του
αλλά η Ευρώπη δεν ενδιαφερόταν για τον Δία
έστω κι αν αυτός ήταν ο βασιλιάς των Θεών.
Είδε κι απόείδε τότε ο Δίας ότι με το καλό δεν βγαίνει τίποτε και
σκέφτηκε ένα ακόμη κόλπο -πάντα του άρεσαν αυτά γιατί περιέργως
πάντα έπιαναν!-
Μεταμορφώθηκε λοιπόν σε έναν κατάλευκο αγέρωχο όμορφο ταύρο και
εμφανίσθηκε στο λιβάδι όπου η Ευρώπη με τις φίλες της έπαιζαν και
μάζευαν λουλούδια. Όλες οι κοπέλες μονομιάς σταμάτησαν το παιχνίδι
και γύρισαν να κοιτάξουν με θαυμασμό αυτό το υπέροχο ζώο που σιγά
σιγά τις πλησίαζε... Ήταν τόσο όμορφος και καλοσυνάτος στα χάδια
των κοριτσιών, ώστε όταν έφτασε κοντά στην Ευρώπη ο ταύρος χαμήλωσε
τα πόδια του και εκείνη δεν άντεξε στον πειρασμό και ανέβηκε στην
φαρδιά του πλάτη. Έτσι ο Δίας-ταύρος με την όμορφη Ευρώπη στην ράχη
του άρχισε να τρέχει στην αρχή σιγά και μετά γρήγορα για να ξεχυθεί
αργότερα στην ανοιχτή θάλασσα και να φτάσει στην Κρήτη. Εκεί Ο Δίας
ενώθηκε με την Ευρώπη και απόκτησαν 3 παιδιά, ένα μεταξύ αυτών
και ο Μίνωας ο μετέπειτα βασιλιάς της Κνωσού.
Έδωσε δε το όνομά της σε όλη τη στεριά που απλώνονταν και σε αυτήν
την ήπειρο.
Η Ευρώπη έφυγε αφήνοντας πίσω όλη της την οικογένεια χωρίς ένα μήνυμα.
Ο αδελφός της ο Κάδμος τότε αποφάσισε να την αναζητήσει και να την
φέρει πίσω. Πήρε στρατιώτες και μετά από ένα μακρύ ταξίδι έφτασε
στην Ελλάδα στο Μαντείο των Δελφών να ρωτήσει για την τύχη της.
Η Πυθία τότε του είπε: "Κάδμε, το θέλημα των Θεών είναι να
μη βρεις ποτέ την αδελφή σου αλλά μάθε ότι ζει και είναι ασφαλής...
Εσύ τώρα προχώρα στη πεδιάδα κι όπου βρεις ένα κοπάδι αγελάδες εκεί
να φτιάξει το βασίλειό σου". Έτσι και έκανε ο Κάδμος που σιγά
σιγά έφτασε στην περιοχή της Θήβας. Έστειλε deε στρατιώτες στην
πηγή για να φέρουν νερό. Βλέποντας όμως ότι αργούσαν πήγε και ό
ίδιος να δει τι συμβαίνει... πάει λοιπόν και τι να δει: έναν τεράστιο
δράκο δίπλα στους σκοτωμένους στρατιώτες του. Χωρίς να διστάσει
λεπτό τραβάει το σπαθί του και αρχίζει να πολεμάει το Δράκο... Άνιση
η μάχη... αλλά ξαφνικά δίνει μια με δύναμη καρφώνει το Δράκο και
πέφτει νεκρός! Ο Κάδμος δεν πίστευε στα μάτια του. Τότε ακούει μια
φωνή να του λέει: " Κάδμο εγώ η θεά Αθηνά σ ε βοήθησα να σκοτώσεις
το Δράκο... άκου με τώρα προσεκτικά: βγάλε όλα τα δόντια του και
πέτα τα πίσω σου... από κάθε δόντι θα βγει κι ένας στρατιώτης, άσε
τους να πολεμήσουν μεταξύ τους και θα επικρατήσουν οι πιο γενναίοι.
|
Με αυτούς θα φτιάξεις το βασίλειό σου". Έτσι και έγινε... ο
Κάδμος ίδρυσε το πρώτο βασίλειο της Θήβας την Καδμεία. Παντρεύτηκε
την Αρμονία και κάνανε 3 παιδιά
μεταξύ αυτών και ο Διόνυσος ο θεός του κρασιού.
|
πως
μαθαίνουμε...
Αυτή η ιστορία
στάθηκε η αφόρμηση για να μιλήσουμε και να δουλέψουμε με τα παιδιά για
την Καδμεία. Μαζέψαμε υλικό φωτογραφικό, βιβλία, πόστερ, φυλλάδια, κάρτες,
και τον ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό φάκελο του Μουσείου της Θήβας. Μιλήσαμε
και ανακαλύψαμε την ζωή μέσα και έξω από την Καδμεία... Ποιοι ζούσαν μέσα,
ποιοι έξω και γιατί, πως ήταν τα ανάκτορα ποιες ανάγκες εξυπηρετούσαν,
ποιος ο ρόλος των άλλων απλών ανθρώπων, τι είδους τεχνίτες υπήρχαν, τι
κατασκεύαζαν και για ποιο λόγο, τι ταξίδια έκαναν πού πώς και γιατί, ποια
ανάγκη τους οδήγησε να ανακαλύψουν την πρώτη γραφή, την γραμμική Β΄ πώς,
ποιοι και που την χρησιμοποιούσαν...
Τα παιδιά χρησιμοποίησαν την ζωγραφική, την πλαστική, το κολλάζ διαφόρων
υλικών, την κεραμική την παρατήρηση, το θεατρικό παιχνίδι, τον Η/Υ για
να αναπτύξουν μέσα και έξω από την τάξη όλο αυτό στο σχέδιο εργασίας που
συνδιαμορφώναμε λίγο -λίγο κάθε μέρα για 4 περίπου εβδομάδες...
Η μακέτα που φτιάξαμε στην τάξη ήταν το καθημερινό σημείο αναφοράς για
όλους γιατί σε ανύποπτο χρόνο γινόταν χώρος παρατήρησης, συζήτησης, προβληματισμού,
επανατροφοδότησης και εμπλουτισμού με νέα στοιχεία που έδιναν νέα διάσταση
στο τρέχον σχέδιο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξαν τα παιδιά στην γνωριμία τους με την γραμμική
Β΄. Την δουλέψαμε μέσα από το εκπαιδευτικό πακέτο του Μουσείου σε ατομικό
και ομαδικό επίπεδο αναγνωρίζοντας συλλαβές, γράμματα -ιδεογράμματα με
στόχο την παρατήρηση, μερική αναγνώριση, συνδυασμό, αναπαράσταση της συγκεκριμένης
γραφής μέσα από ένα πρίσμα προβληματισμού για την αναγκαιότητα και σπουδαιότητα
της ύπαρξής της.
|